We kennen ze allemaal. En dan bedoel ik niet alleen dat ze ongeïnteresseerd om zich heen kijken of handenwrijvend op je af komen. Maar met name dat ze niet naar je luisteren. De concurrentie met internet is groot, echter als een klant naar de winkel komt is hij er niet voor niets. Dat is vaak wel de aanname van de medewerkers als ik ze train, klanten willen niks krijg ik dan te horen. Die aanname is niet terecht. Klanten willen zeker iets. Soms weten ze het zelf nog niet helemaal, maar men komt niet voor niets!

Verkopen is een klant helpen inkopen is mijn visie. Gebruik je kennis op product niveau, maar op dat gebied kunnen ze ook veel kennis vergaren op internet. De grootste toegevoegde waarde in een winkel is toch echt de medewerker! Of niet.

Winkelen moet een klein feestje zijn, daar hoor je gelukkig van te worden. Verkopen is een prachtig vak! Toch is het jammer dat ik vaak zie dat winkeliers veel geld steken in goederen en een mooie uitstraling. Heel belangrijk maar het draait uiteindelijk toch allemaal om de mensen. Het lezen van de behoefte van klanten.

Diegene die mijn column hier al eerder hebben gelezen weten al dat wij van nature elkaar redelijk kunnen lezen, maar dit helaas onderontwikkeld is. Mijn trainingen om 4D te leren kijken werpen daarom altijd direct zijn vruchten af, dat is heel gaaf om terug te krijgen. Verkopers hebben hun ”zend-kwaliteiten” goed ontwikkeld, de ”ontvangstmodus” blijft meestal wat achter. Omdat dit bij een ieder al aanwezig is, heb ik al snel resultaat en zie je de effectiviteit van iedere verkoper oplopen. Voor de klant beter, maar in het speciaal de verkoper, die straalt het uit.

En daar begint toch alles mee, als die lekker in zijn vel zit, voel je dat als je zijn of haar winkel bezoekt. In onze regio is het droevig gesteld met het winkel bestand. Toch zie je dat er veel verschil zit tussen de aanbieders. Winkels die het goed doen en winkels waarvan de dagen geteld zijn. De winkels met beleving en fijne medewerkers hebben de grootste kans op succes en dat verdienen ze ook. Internet blijft zich terecht ontwikkelen, maar ik hoop dat de winkels en zijn medewerkers dat ook blijven doen.
Winkelen moet toch een feestje blijven en de mensen maken daarin het grootste verschil!